Tuesday, August 2, 2011

Tadao Ando’s Promenade 安藤忠雄のプロムナード

The Modern Art Museum of Fort Worth (2,002) is one of a few buildings designed by Tadao Ando in the United States. http://www.themodern.org/building.html
Though Ando’s exposed cast-in-place concrete method is famous, The Modern Art Museum of Fort Worth is unique in its magnificent exterior with glass and steel. This work is a little bit larger in scale than most Ando’s works. It is composed of the main building accommodating an exhibition space and the museum office and 3 exhibition buildings. At the eastern edge of each of the 3 exhibition buildings, there is a Y-shaped steel supporting column emerging from a pond. These 3 columns create “a rhythm” for the whole building. All the exhibition spaces are two-storied and connected at each level so that people can walk continuously from the main building through the third exhibition building.
When people reach the deepest part of the exhibition space on the second floor, they can come back through the narrow corridor located at the west edge penetrating all the buildings. Here, small exhibition rooms are installed along the corridor in each building. As observers walk, they see paintings in an exhibition room, and then walk along the corridor to the next small room. Again they see paintings and walk again. This unique design let people experience “seeing” and “walking” alternately, thus providing “a rhythm" to the observers.
This rhythmic experience reminded me of “Pictures at an Exhibition (1874)” by Modest Mussorgsky. Yes, this walking is the “Promenade”.         
(I visited Fort Worth in October, 2010.)

フォートワース近代美術館(2,002)はアメリカにある数少ない安藤忠雄による作品である
http://www.themodern.org/building.html
コンクリート打ちっ放しが特徴の安藤建築のなかでは、珍しくガラスとステンレスが華麗な外観を構成している。この建物の規模はかなり大きく、オフィスと展示室の入っている本館に加えて3棟の展示棟が東西方向に平行に配置されている。この3棟の展示棟の東側の切り口にY字型をしたステンレスの支柱が池の中から立ち上がっていて、これがリズムを作っている。この3棟の展示棟と本館展示室は2層になっており各々1階と2階でつながっていて、展示スペースを手前から奥に向かって回遊できるようになっている。
2階の展示室を奥まで見たあとに、西側の回廊のような通路を通って本館に帰ってくることができる。おもしろいのはこの回廊に面して各展示棟に小さな展示室がしつらえてあり、絵画などが展示されている。それらを丁寧に見て次の小部屋に向かう。見たらまた通路を歩いて小部屋に向かう。というわけで、参観者は絵を“見る”という行為と“歩く”行為を交互に繰り返すという、ここでもリズムを感じさせる構造になっている。
私はそこで、ムソルグスキーの“展覧会の絵”を思い出した。そう、この“歩く”ところがプロムナードそっくりである。
(201010月に訪れる)

No comments:

Post a Comment